Nietradycyjna grochówka

U mnie w domu mama lub babcia gotowały gęstą grochówkę na połówkach żółtego grochu. Ja smaki dzieciństwa zinterpretowałam po swojemu i połówki grochu zastąpiłam całym grochem oraz dla odświeżenia smaku i koloru dałam połówki zielonego groszku. Wyszło pysznie, domowo i kolorowo.

Składniki:

2 pętka suchej, wędzonej kiełbasy, u mnie z dziczyzny
400 g żółtego grochu, całego
400 g połówek zielonego grochu
łyżka masła
cebula
duża marchewka, lub 2 mniejsze
kilka ziemniaków
mały fenkuł
kilka listków laurowych
kilka ziarenek ziela angielskiego
łyżeczka kminku, dałam w całości
łyżeczka ziaren kopru włoskiego (kuminu)
łyżeczka papryki piemont lub ostrej wędzonej

majeranek
pieprz kolorowy
sól ziołowa

zielenina do posypania: koperek, pietruszka, szczypiorek, lubczyk

Wykonanie:

Groch żółty płuczemy, przesypujemy do garnka i namaczamy na noc. Tak samo postępujemy z zielonym groszkiem.

Na maśle podsmażamy pokrojone w kostkę warzywa: cebulę, fenkuł, marchewkę i ziemniaki. Warzywa posypujemy papryką, kminkiem, kuminem, zielem angielskim i listkami laurowymi. Chwilę podsmażamy, a następnie dodajemy żółty groch, kiełbasę. Zalewamy wodą i gotujemy na małym ogniu 1,5-2 godzin, zależy od grochu(ziarenka grochu powinny być miękkie, ale nie rozgotowane).

W drugim garnku gotujemy połówki zielonego groszku(groch w połówkach ma krótszy czas gotowania).

Gdy groch w grochówce jest już miękki, dodajemy zielony groszek i gotujemy razem przez chwilę.
Zupę doprawiamy do smaku, solą (ziołową lub morską), pieprzem i majerankiem.

Zupę posypujemy ulubioną zieleniną.

Porady: Groch solimy już jak jest ugotowany.


Komentarze

Popularne posty